Túraélmény videónapló

Sárkányok amfiteátruma - Vasbánya

2018 ápr 30

A Sárkányok amfiteátruma (Amfiteatrul Zmeilor) Vasbánya hetedik via ferráta útvonala. Tavaly, karácsony után, 2017. december 26.-án adták át. Hosszúsága 250 m, szintkülönbsége kb. 230 m. A bejárása kb. másfél órát vesz igénybe.

Szubjektív megítélésem szerint ez a vasalt mászóút D/E nehézségű, a vasbányai via ferráták legnehezebb útvonala. Egyáltalán nincsenek rajta kapaszkodásra és rálépésre alkalmas lépcsőfokok, mesterséges fogózkodók. A vassodrony a máshol megszokottakhoz viszonyítva vékonyabb, vonalvezetése túl laza. Alulról felfelé haladva nehezedik az útvonal. A bejárás jelentős karerőt igényel. Valamint bizalmat az életvonalban, hiszen a függőleges falrészeken ki kell dőlni, a vassodronyba kapaszkodva.

A Sárkányok amfiteátrumának különlegessége, hogy ötvözi a sziklafalakat a barlangok világával. Az útvonal az elején érint egy méretesebb sziklaüreget, majd egy kb. 10 méteres kilyukadt zsombolyon visz felfelé. Végül kiérünk a Holló ürege nevű, látványos, többablakos barlangba. Állítólag a vasalt útvonal kétharmada éjjel is meg van világítva, de mi ez alkalommal nem vártuk itt meg az éjszakát.

A beszállási pont a Galbenul-szoros közepén, az úgynevezett Z-zónában található. Megközelíthető a Galbenul partján, a Muierii-barlang bejárata felől. Mi türelmetlenebbek voltunk, egyszerűen átugráltunk a patak kövein. A sziklafal felőli oldalon sátorozási lehetőség is van. A beszállási pontnál (még) nem helyeztek ki név- vagy információs táblát. Hivatalos menekülő ösvényről nem tudunk, a bejárás során ezt nem figyeltük.

A visszavonulás az erdőben lehetséges, az útvonal mögötti gerincen felmászva, majd az erdőben a Muierilor barlang bejáratához leereszkedve. Mi a Muierii-barlang kijáratához ereszkedtünk vissza, majd az itt található hídon keresztül tértünk vissza a vasalt út alatt, a víz másik oldalán leparkolt kocsinkhoz.

***

Amennyiben érdekel a vasalt mászóutak világa, itt megtalálod az összes erdélyi, és néhány nagyon szép európai via ferrátát. Vasalt mászóutak Via ferrata

Új bejegyzés

© Minden jog fenntartva. Tilos a webhelyen található szövegek, képek, videók írott engedély nélküli felhasználása vagy újraközlése. © Toate drepturile rezervate. Reproducerea, folosirea textelor, pozelor, filmelor din acest site, prin orice mijloace, este strict interzisa. © Reproduction of any text, picture or video from this website, either in printed or electronic form, without prior written permission, is prohibited.